Članek
ŠKOFLJICA S KORENITO PRENOVO DO SODOBNE PROMETNE UREDITVE
Objavljeno Apr 11, 2024

Občina Škofljica ima izjemno velik potencial za razvoj t. i. večmodalnosti, kar pomeni uporabo različnih prevoznih sredstev na poti do cilja. Nahaja se namreč v bližini ljubljanskega avtocestnega obroča, skozi občino poteka železniška proga z dvema postajama v razmaku dobrih dveh kilometrov, avtobusni prevoz pa je del tako ljubljanskega kot medkrajevnega potniškega prometa. Je ena redkih občin, kjer se število dnevnih potovanj proti Ljubljani povečuje, vendar se bolj kot motorni promet povečuje uporaba avtobusnega kot železniškega prometa.

Po trendu sodeč bi se v primeru izboljšanja potovalnih možnosti še več ljudi utegnilo odločiti, da avto za vsakodnevne poti pustijo doma. Z razvojem sodobnih oblik javnega potniškega prometa se lahko prometna tranzitnost, ki je eden izmed osrednjih izzivov občine, prelevi v njeno prednost. Boljša mobilnostna ureditev bo odprla prostor za ustvarjanje lepšega in občanom prijaznejšega bivalnega okolja.

Zato so na Regionalni razvojni agenciji Ljubljanske urbane regije za pilotno občino za zasnovo sodobnega večmodalnega potniškega vozlišča izbrali prav občino Škofljica. Izdelavo projektne naloge oz. mobilnostne zasnove so zaupali družbi PNZ d.o.o., ki je temeljito analizirala stanje prometa in prometnih ureditev v občini. Upoštevajoč projekte, ki jih imata država in občina že v načrtu ter različne razvojne potenciale, je zasnovala celovito sliko prometne ureditve v širšem središču občine Škofljica tako, da bodo potovanja varnejša in udobnejša za vse udeležence v prometu. Pri tem je upoštevala strateška izhodišča in cilje Celostne prometne strategije Ljubljanske urbane regije.

Sodobno večmodalno vozlišče ŽP Škofljica in parkirišče P+R

Za Železniško postajo Škofljica, od katere več kot tri četrtine prebivalcev naselja loči manj kot 10 minut hoda, je pripravljen projekt za izvedbo za preureditev v sodobno in funkcionalno večmodalno vozlišče, ki omogoča odličen dostop za pešce, kolesarje in avtomobile. Njegov namen je omogočiti karseda enostavno kombiniranje različnih načinov potovanj. Nudi možnost varnega parkiranja koles v kolesarnici, odlaganje skirojev in koles na stojalih, dodatna infrastruktura pa je zagotovljena na bližnjih P+R (parkiraj in se pelji) parkiriščih. P+R parkirišča in kolesarnice so predvidene na obeh straneh postaje. Tu bo mogoče parkirati ter nadaljevati pot v smeri Ljubljane ali drugam z vlakom, avtobusom, kolesom, e-kolesom ali v sopotništvu. Poleg kolesarnice je na tem mestu zato predvidena tudi postaja za souporabo e-koles in avtomobilov (angl. car sharing). V poštev za P+R pride tudi območje obrtne cone ali pa območje vzhodno od postaje, če bi se zemljišče ne namenilo drugim dejavnostim.

Nova povezovalna cesta

Pomembno pridobitev za občino in za dostop do železniške postaje bo predstavljala kolesarska povezava na novozgrajeni povezovalni cesti med Žagarsko ulico in Ulico ob hrastih, ki se zgradi z namenom povezovanja zahodnega dela Škofljice z občinskim središčem. Ta kolesarska povezava bi se lahko podaljšala proti podvozu na Kočevski cesti, ki bo v bližnji prihodnosti nadomestil nivojski prehod čez železniško progo in naprej proti Šmarju – Sap, pri čemer gre tu za projekta v domeni države.

Dvotirna železniška proga

Načrtuje se elektrifikacija proge in izgradnja drugega tira dolenjske železnice, ki bo omogočala pogostejše odhode vlakov, tj. na 15 minut v konici, kar bo močno izboljšalo tako potovalni čas kot tudi uporabniško izkušnjo potnikov ter konkurenčnost potovanja z vlakom v primerjavi s cestnim prometom. V sklopu projekta dvotirnosti bi lahko prišlo do izgradnje nove dostopne ceste, ki bi razbremenila trenutno zelo obremenjeno Dolenjsko cesto. Hkrati se v mobilnostni zasnovi ugotavlja, da bo treba premišljeno umestiti kolesarske povezave, ki so po trenutnih načrtih umeščene ravno v območje širitve železnice, in jih povezati tudi z daljinskimi kolesarskimi povezavami v regiji.

Preureditev Dolenjske ceste

Za boljši dostop do postaje s kolesom bo treba natančno preučiti in revidirati s strani države predlagani projekt zožene štiripasovne Dolenjske ceste na način, da bo več prostora namenjenega pešcem in kolesarjem, v primeru gradnje obvozne ceste pa bi lahko bila glavna cesta celo urejena kot privlačna mestna avenija z drevoredom, umirjenim prometom in koridorjem državne kolesarske povezave. Ne glede na izbrano rešitev pa bo s predlagano premestitvijo prehoda za pešce od na novo predvidenega rondoja Špica bliže postaji ter ureditvijo predlagane dvosmerne kolesarske povezave mimo Gostilne Španček ta bolje dostopna peš in s kolesom

Mobilnostne točke pri vrtcu, osnovni šoli in pri pekarni

Za dobro mobilnostno funkcioniranje širšega središča občine je v mobilnostni zasnovi predvidena ureditev vsaj treh manjših mobilnostnih točk.

Za spodbujanje kolesarjenja na delovno mesto bo tako pri šoli kot pri vrtcu postavljena zaprta kolesarnica, namenjena zaposlenim. Urejeno bo tudi kolesarsko parkirišče za učence in starše, v poštev pa pridejo še dodatna mesta za parkiranje koles ob športni dvorani.

Območje pri pekarni Pečjak je idealno za preureditev v lokacijo za sistem souporabe (e-)koles in avtomobilov.

Predlog za preureditev končne postaje LPP 3B

Na območju obračališča, ki bo v kratkem preurejeno v urejeno celoto s primernimi avtobusnimi postajališči, parkirnimi mesti za osebna vozila in manjšo kolesarnico, bi bilo smiselno umestiti tudi postajo za souporabo (e-)koles in stojal za (e-)skiroje, parkirni režim pa urediti tako, da prednostno omogoča parkiranje potnikom LPP (P+R).

Predlog za ureditev P+R v Pijavi Gorici

Med alternativnimi predlogi se pojavlja tudi ureditev P+R v Pijavi Gorici pri Petrolu, ki bi bila povezana s podaljšanje avtobusne linije LPP do Pijave Gorice. Pred odločitvijo za investicijo mora občina s prevoznikom analizirati smotrnost podaljšanja LPP linije.

Podaljšanje avtobusnega postajališča Špica

Na postajališču bo urejeno parkirno mesto, namenjeno ustavljanju za namen odlaganja ali pobiranja potnikov ('drop-off' točka).

Privlačno občinsko središče

Južno od postaje se odpira prostor, ki se razteza na območju med železniško postajo, občinsko stavbo in železniško progo, kjer bi se lahko razvilo živahno občinsko središče z večnamenskim prostorom za prireditve, tržnico in različna občinska dogajanja, hkrati pa potencialno tudi za parkirišče P+R. Ob ureditvi prometa v občini na način, da se optimizirajo tokovi motornega prometa, dolgoročno pa se le-ta zmanjšuje, se odpre prostor za oblikovanje javnega prostora v občanom prijaznejše okolje z več zelenimi površinami in z živahno ponudbo storitev, kar se odraža v dvigu kakovosti bivanja v občini. V ta prostor se umesti mobilnostna točka z naborom različnih oblik mobilnosti.

Širša slika preoblikovanje prostora

Celovita mobilnostna zasnova širšega središča Škofljice predstavlja zanesljiv smerokaz za občino pri odločanju za strateške investicije, ki bodo skladne tudi s predvidenimi spremembami, ki jih bo prinesla vzpostavitev dvotirnosti, elektrifikacija železniških prog in ostalimi, denimo potekom kolesarskih povezav Barjanskega kolesarskega omrežja. Občina bo vezano na uvedbo frekventnejšega voznega reda vlakov raziskala tudi možnosti uvedbe napajalnih prevozov z obrobja občine s kombiji ali manjšimi avtobusi (t. i. shuttle prevozi) do potniškega vozlišča, saj bi lahko na ta način številnim prebivalcem približali uporabo JPP.



KONČNA AVTOBUSNA POSTAJA 3B:



ŽELEZNIŠKA POSTAJA:



Na potniškem vozlišču in neposredni okolici so predvidene naslednje izboljšave:

  • ureditev dostopa s kolesom preko novozgrajene povezovalne ceste med Žagarsko ulico in Ulico ob hrastih,

  • potencialno preureditev Dolenjske ceste v mestno avenijo,

  • postavitev kolesarnic

  • postavitev stojal za odlaganje koles, skirojev in e-skirojev,

  • ureditev parkirišča P+R,

  • postavitev postaje za souporabo koles in e-koles,

  • postajališča za nadomestne avtobusne prevoze,

  • prestavitev prehoda za pešce bliže postaji za izboljšanje dostopa,

  • podaljšanje avtobusnega postajališča Špica in novega postajališča pri šoli z mesti za odlaganje potnikov,

  • v primeru uvedbe napajalnih prevozov z obrobja občine (shuttle prevozi) s postajališčem na postaji .




SLOVARČEK:

VEČMODALNOST - možnost uporabe različnih potovalnih načinov ali prevoznih sredstev na posamezni izbrani poti. Primer je potovanje, ko se prebivalec s kolesom odpelje do železniške postaje, pot do kraja delovnega mesta nadaljuje z vlakom in se zadnjih nekaj metrov do pisarne odpelje z e-skirojem.

POTNIŠKO VOZLIŠČE - postaja javnega prevoza ali druga točka, ki omogoča prestop med vsaj tremi različnimi potovalnimi načini, od katerih se vsaj eden od njih izvaja v obliki rednega javnega prevoza; namenjena je zlasti medkrajevnim potem

MOBILNOSTNA TOČKA – lokacija, kjer je možen prestop med vsaj dvema potovalnima načinoma; namenjena je zlasti za lokalne poti

P+R – parkirišče 'parkiraj in se pelji' oz. v angleščini 'park & ride'

»DROP OFF« TOČKA – točka, na kateri je možno kratkotrajno ustavljanje z namenom odlaganja / pobiranja potnika

»KISS AND GO« – točka, na kateri se odloži ali pobira vrtčevske otroke ali šolarje (poljubi in odpelji)


*Projekt ReMOBIL je sofinanciran s sredstvi Finančnega mehanizma Evropskega gospodarskega prostora (EGP) 2014–2021 in pripadajoče slovenske udeležbe v okviru programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje. Finančni mehanizem EGP predstavlja prispevek Islandije, Lihtenštajna in Norveške k zeleni, konkurenčni in vključujoči Evropi. Za vsebino tega prispevka je odgovoren izključno RRA LUR in zanj v nobenem primeru ne velja, da odraža stališča Nosilca programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje.

#Avtobus #KolesarskaPovezava #Ljubljana #Mobilnost #ObčinaŠkofljica #Obvestilo #Parkirišče #PNZ #Promet #Škofljica #Večmodalnost #Železnica